Італійська анархістська федерація: За новий анархістський маніфест проти війни

У ці місяці, коли трагедія війни дедалі більше привертає міжнародну увагу через кризу в Україні, тема анархістського антимілітаризму є актуальною як ніколи. Ми бачимо, як у зв'язку з російським вторгненням в Україну деякі особи та групи, які оголошують себе антиавторитарними, лібертарними чи анархістськими, обрушилися із жорстокою критикою на наш традиційний антимілітаризм. Ми уважно розглядали ці позиції в останні кілька місяців, і сьогодні ми вважаємо, що нам необхідно прояснити нашу позицію.

Наші думки в першу чергу звертаються до наших товаришів, які понад сто років тому у зв'язку з Першою світовою війною відчували необхідність проголосити: «Усім солдатам усіх країн, які вірять, що вони борються за справедливість і свободу, ми повинні заявити, що їхня героїзм і доблесть лише увічнюють ненависть, тиранію та злидні» (Міжнародний анархістський маніфест проти війни, 1915 р.). Подібно до Гольдман, Беркмана, Малатесті, Шапіро та інших, ми віримо в необхідність того, щоб інтернаціоналістський і солідарний голос анархізму, разом з його принципами загального братства, знову заговорив з усіма, тим більше у світі, який стає дедалі більше роздирається на частині національної, етнічною та ідентичною ненавистю.

Війна стоїть біля витоків нинішнього громадського порядку, заснованого на пануванні, експлуатації та гнобленні. Це ключовий момент для FAI, виражений в Анархістській програмі, яка є теоретичною основою нашої Федерації: «Не розуміючи переваг, які може дати кожному співробітництво та солідарність, обачачи в кожній іншій людині конкурента і ворога, частина людства спробувала захопити якнайбільше багатств на шкоду інший. У такій боротьбі найсильніший чи найбільш щасливий у результаті перемагає, у різний спосіб пригнічує переможених і панує з них».

Ось чому ми залишаємося на позиції заперечення всіх воєн та підтримки ідеї революційної поразки. Під поразкою ми розуміємо революційну позицію проти війни, яка передбачає боротьбу за поразка уряду та панівних класів у своїй країні, оскільки війни ведуться за інтереси та привілеї гнобителів та експлуататорів. На початку двадцятого століття, і особливо під час Першої світової війни, деякі європейські уряди використали звинувачення у «поразництве» для придушення будь-яких форм інакодумства, опозиції війні, політичного протесту чи боротьби робітників, які могли б зруйнувати національну єдність проти ворога. Тому поразництво не приймає припинення соціальної боротьби, що нав'язується урядами під час війни за допомогою цензури, репресій та воєнного стану. Навпаки, боротьба проти уряду під час війни триває як шляхом саботажу війни, так і шляхом заохочення соціальної боротьби. Поразництво – це частина інтернаціоналістської та революційної перспективи, яка націлена на те, щоб завдати поразки імперіалізму «власної» країни, і одним з її основних моментів є відмова підтримувати будь-яку воюючу сторону у війнах між державами та/або імперськими блоками.

В даний час ведуться десятки воєн з тягарем смертей, руйнувань, зґвалтувань, грабежів та масових депортацій. За останні п'ятнадцять років криза системи гегемонії, заснованої на глобалізації, породила загальносвітову тенденцію до авторитаризму та мілітаризації. Глобалізація як форма світового панування надовго забезпечила привілейовану роль експлуатації ресурсів планети англо-американському імперіалізму за підтримки привілейованих класів різних країн. Вступ Росії та Китаю до Міжнародного валютного фонду та Світової організації торгівлі показало, що конфлікти між цими державами не ставлять під сумнів розподіл суспільства на класи та різні ієрархії.

На конгресі FAI, який пройшов в Емполі в червні 2022 р., ми випустили заяву з оцінкою війни в Україні, уривок з якої ми тепер процитуємо: «В останні десять років зовсім інший сценарій став визначатися загостренням напруженості між державами, торговельними та фінансовими війнами, прогресуючою, більшою чи меншою мірою, ізоляцією ринків, розширенням конфліктів, які відбуваються частково за довіреністю, але все частіше у прямій формі, між світовими та регіональними державами у різних регіонах світу. Модель капіталізму, нав'язана в минулому столітті гегемонією США, залишається горизонтом подій, у рамках якого відбувається боротьба між державами, але у світі більше не панує одна єдина наддержава. США програли війни в Афганістані, Іраку та Сирії, і порівняно з кількома десятиліттями тому їх вплив у Центральній та Південній Америці, які вони раніше вважали своїм заднім двором, значно зменшився. Угода AUKUS між Австралією, Великобританією та США, яка переорієнтувала стратегію цих держав на Тихий океан зі створенням окремого союзу, здавалося, кинула виклик присутності США в Європі та згуртованості, якщо не самому існуванню, НАТО Таким чином, вторгнення Росії в Україну є частиною процесу перевизначення глобального балансу сил.

Криза цієї глобальної гегемонії тісно пов'язана з кризою урядової системи, заснованої на соціальному партнерстві, внаслідок урізання соціальних гарантій та ослаблення механізмів консенсусу. У багатьох країнах ми спостерігали зростання рухів, які, у різній формі та з різними рисами, кидали виклик урядам та домовленостям між правлячими класами. У такому контексті використання сили стає головним інструментом цих класів у справі підтримки влади та громадського порядку. У цьому ключі ми обговорювали останніми роками зростання ролі вояччини у суспільстві. Бунт у Білорусі у 2020 р. та повстання в Казахстані у січні 2022 р. продемонстрували серйозну кризу консенсусу всередині системи, яку очолює Росія. Вояччина взяла на себе ключову роль у ОДКБ. Російська військова інтервенція в Казахстані з метою кривавого придушення народного повстання стала трагічним свідченням, і це відкрило шлях до вторгнення в Україну в лютому. Навіть у США анти-поліцейські бунти проти расистського насильства у 2020 р. спонукали керівництво збройних сил підтримати твердження Байдена як президента як прелюдія до цивільного протистояння на початку 2021 р., щоб не дозволити буйному супрематизму Трампа незворотним чином поглибити кризу консенсусу».

Відповіддю на кризу є збільшення військових витрат та посилення ролі збройних сил у прийнятті політичних рішень. З руйнуванням механізмів економічного та політичного регулювання, які встановили ієрархію між державами та приплив прибутків до імперіалістичних метрополій, правлячі класи потребують війн для відновлення колишнього панування або встановлення нового. У контексті цього нового світового безладдя зростає звернення до війни та військових місій, хоч би як уряди визначали їх у своїй пропаганді. Від України до Ємену, від країн Сахеля до М'янми, від Афганістану до Тиграї та в інших місцях, у всіх регіонах, де відбувається геноцид, такий як щодо курдів, індіанського населення чи нащадків вихідців з Африки, ми всі потенційно живемо під бомбами, під загрозою руйнувань, репресій та авторитарних змін.

Ми чудово знаємо, що двері, що обертаються між так званими демократіями і так званими автократіями, можуть крутитися дуже швидко, і що стан війни швидко скорочує простір для тих, хто бажає працювати заради справи соціального перетворення. Ми завжди проявляємо нашу людську солідарність з тими, хто страждає і ризикує життям, опинившись у важких ситуаціях – нехай навіть вони дотримуються інших ідей та практики, ніж ми самі. Проте соціальний анархізм пориває із нинішньою імперською, націоналістичною та авторитарною логікою, відкидаючи поділ, нав'язаний кордонами. Ми не визнаємо концепцію територіальної цілісності чи «захисту» території будь-якої держави чи будь-якої освіти, яка прагне стати державою, оскільки, разом із принципом територіального суверенітету, ці принципи неминуче призводять до зміцнення націоналістичної чи мікронаціоналістичної перспективи. Що б не означало слово «нація», за ним ховається поділ на експлуатованих та експлуататорів, гнобителів та пригноблених.

Ми підтверджуємо наше безповоротне та недвозначне засудження путінського режиму та його злочинного вторгнення в Україну, так само як і люте придушення ним інакомислення всередині країни. Але ми так само засуджуємо злочинну роль усіх урядів, які роздмухують полум'я цього та інших конфліктів, забезпечуючи їх зброєю і часто наживаючись на цих поставках. Ми рішуче виступаємо проти НАТО, яке давно вже намагається нав'язати мілітаризацію суспільного життя і нарощує військові витрати у своїх країнах-членах і яке, після безславного провалу своєї агресії в Афганістані, завдяки Путіну, набуло нової сили.

Так само ми не купуємося на розмови про війну між свободою та диктатурою. З цього погляду Україна Зеленського – це просто маленька Росія, з авторитарним урядом, гуртком олігархів, які розграбують країну, обрушують репресії проти всіх форм протесту та меншин, – репресії, які війна ще більше посилила. Сьогодні Зеленський заради того, щоб утриматися при владі, набирає борги та продає країну США, Великобританії та ЄС в обмін на їхню військову підтримку. Однак проникнення західних інтересів в Україну почалося аж ніяк не через російське вторгнення 24 лютого: мультинаціональні компанії агробізнесу (багато з США та одна з Росії) контролюють частину цього «хлібосховища» Європи та її головного торговельного порту в Одесі вже понад 10 років.

Наслідки цієї війни є драматичними з обох боків фронту. Вони катастрофічні і для решти Європи, де зростають ціни через спекуляцію, зростають мілітаризація та озброєння, погіршуються умови життя мільйонів пролетарів, включаючи сюди страх і насильство, ризик якого стає небезпечною зброєю в руках авторитарних урядів. Таке становище запанувало в Європі, але воно в даний час характерне для багатьох регіонів світу, йдучи пліч-о-пліч з екологічним спустошенням, що підкріплюється логікою прибутку, ринками і державами і загрозливим для самого життя на нашій планеті.

Першим обов'язком тих, хто виступає проти війни, є створення та поширення практики взаємодопомоги, такої як мережі солідарності знизу, для задоволення насущних потреб людей, які найбільше страждають від наслідків конфлікту, чи то продовольча допомога чи медична допомога. Також необхідні мережі підтримки для тих, хто практикує страйки, саботаж, дезертирство, транснаціональні мережі для тих, хто ховається або біжить з обох боків фронту. У цьому ключі ми відкидаємо патріархальні моделі, моделі панування, нав'язані мілітаризмом, і боремося за їхнє руйнування. Ці моделі нескінченно повторюються військовою пропагандою в офіційних ЗМІ та соціальних мережах, де в центрі уваги завжди знаходяться одні й ті ж образи міцних і молодих чоловіків-бійців.

З різних сторін пропонувалося вибрати позицію, фактично борючись за один з урядів, які ведуть цю війну, начебто перехід на бік того чи іншого неминучий.

Деякі релікти марксизму вважають, що вони можуть підтримувати менший імперіалізм, щоб завдати поразки головній загрозі, яку вони ототожнюють із «Заходом». Але стратегія гри з імперіалістичними державами з метою загострення протиріч між ними, як, наприклад, союз між робітничими рухами та націоналістичними силами, характерний для сталінізму між двома світовими війнами та після них, призвела до руйнування всіх революційних перспектив та перешкоджання будь-яким самостійним діям експлуатованих та пригноблених класів.

Інші інтерпретації дотримуються інших підходів, розцінюючи російський імперіалізм як небезпеку всієї Європи та її межами. Ці інтерпретації підтримуються деякими компонентами лібертарної орієнтації. Не ставлячи під сумнів загрозу авторитаризму і мілітаризму Росії, ми вважаємо, що військова поразка Росії в Україні не запобігатиме авторитарному повороту в Західній Європі. Авторитарні соціальні процеси, які явно домінують у Росії та країнах ОДКБ, вже роками йдуть і в Євросоюзі, і війна тепер надає їм подальшого прискорення. Крім того, «демократія» ґрунтується на умові чиїхось привілеїв. Погляд на Європейський Союз як на маяк демократії, а на Росію, Китай та їх сателітів – як на спадкоємців тоталітаризму у поєднанні з диким капіталізмом, є квінтесенцією західництва, яке нам чуже.

Такою є наша позиція, яка підтверджує наш антимілітаризм з інтернаціоналістською та революційною перспективою, яка має бути конкретно вкорінена у соціальній боротьбі та мережах солідарності, щоб відкрити колективні та лібертарні шляхи виходу з виру війни, в який нас кидають держави та світовий капіталізм. Це наш внесок у міжнародну антивоєнну дискусію. Ми вважаємо, що насамперед має бути ясно одне: зі зброєю чи без неї, будь-яка боротьба, щоб бути ефективною, має вестися та організовуватися знизу, поза апаратами держав, урядів і особливо поза збройними силами.

Самі воюючі уряди чи уряди-співучасники усвідомлюють, що війна спричинить різанину і спустошення в регіонах, що безпосередньо постраждали від неї, а також злидні, безробіття та голод у решті світу, навіть у Європі та Сполучених Штатах. Уряди усвідомлюють, що назрівають умови для небаченої соціальної кризи, тому вони змушують грати духовий оркестр мілітаризму та націоналізму, щоб завадити солідарності експлуатованих та пригноблених класів.

Оскільки уряди просувають війни та витягують із них вигоди, то для того, щоб зупинити війни, необхідно, щоб уряди боялися народних рухів. Адже єдиним обмеженням забаганок кожного уряду є той страх, який можуть навіяти йому народні рухи. Протидія війні є частиною нашої повсякденної діяльності, починаючи з викриття та бойкоту провадження смерті та закінчуючи критикою та деконструкцією мілітаристської риторики, включаючи мілітаристську освіту та мову на всіх рівнях. Ми повинні протистояти всім війнам і всім арміям, застосовуючи інтерсекційну стратегію, яка виявляє зв'язок між мілітаризмом та іншими формами придушення, такими як патріархат, расизм, капіталізм та всі види шовінізму, і протидіє їм як за допомогою колективних дій, так і в особистих стосунках.

Тільки дії класів, що експлуатуються, можуть зупинити війну, бойкотуючи військове виробництво, відмовляючись виготовляти, продавати і транспортувати зброю і всі знаряддя смерті, беручи участь в опозиційних рухах проти військових заводів і баз і сприяючи страйкам на національному та міжнародному рівні проти війни та військової економіки. Анархістський рух бере участь у цій боротьбі по-різному, залежно від обставин, критикуючи мілітаристські та націоналістичні ідеології, створюючи низові асоціації та мережі, практикуючи пряму дію, підтримуючи всі форми відмови, дезертирства та протесту проти масових убивств, що заохочуються капіталізмом та державами.

Ми більш ніж будь-коли переконані у справедливості анархістського принципу, згідно з яким кошти повинні відповідати цілям. Не буває хороших чи справедливих воєн, і за часів зростаючого націоналістичного та суверенітистського божевілля ми вважаємо, що ніколи не повинні ставати на бік урядів або брати участь у війнах між державами та імперськими блоками. Люди ніколи не повинні вмирати чи вбивати за територіальний суверенітет. Усі війни злочинні, усi армії (та їх допоміжні корпуси) – інструменти експлуатації, патріархату і більш-менш «легітимного» державного панування над територіями і з тілами людей. Ми не визнаємо жодну з цих територіальних легітимностей і не хочемо за жодну з них боротися.

Історія показує, що війни традиційно ведуться для того, щоб перешкодити діям класів, що експлуатуються, заради їх власного звільнення, тому для анархізму вкрай важливо мобілізуватися зараз проти війни, поза і проти всіх військових інститутів. Наша сила полягає, перш за все, у поширенні ідей та у захисті просторів для виробництва та поширення критичної думки, сприяючи об'єднанню пацифістських та антимілітаристських рухів у спільній боротьбі проти урядів. Здатність анархістського руху бути послідовним у боротьбі з війною — це спосіб активізувати лібертарні практики, організацію та ідеали серед експлуатованих та пригноблених класів, які першими страждають від наслідків воєн. На цій основі може виникнути новий порядок денний для знаходження іншого розв'язання кризи з перспективою побудови лібертарного суспільства.

Італійська анархістська федерація (FАІ)

Документ представлений на 31 конгресі FАІ в Емполі в червні 2022 р. і ратифікований у наступні тижні.

https://www.federazioneanarchica.org/archivio/archivio_2022/20220722manifestonowar_it.html